OJC: Pre Public Enemies og Club 7 – Om jazz vs. rhythm&blues
Arild Boman spilte piano og orgel i flere eksperimentelle jazz og rhythm&blues band på 1960-tallet, blant dem Public Enemies som oppsto i Club 7-miljøet i Oslo og bragte rhythm&blues ut i den norske ungdoms-kulturen. Han går som musiker og sosiolog inn i denne utviklingen i Norge på 1960tallet:
Tidlig 60tall: jazz presses ut av beat/popmusikk.
Medio 60tall: jazzmusikere tenner motild også med rhythm&blues,
Gjennom 60tall: jazzen ekspanderer i ulike former i Norge.
Slik musikkutvikling i nye retninger var ikke basert på noen utdannelse av jazzmusikere, men på deres egne valg. Public Enemies oppsto etter sessions på Club 7 da klubben fikk eget sted, Cavalletto på Skillebekk i 1964. Det la grunnlag for klubbens musikalske profil, økende publikum og økonomi, men også for delte meninger i jazzmiljøer. Bandets jazzbaserte rhythm&blues og soul brøt igjennom i den norske ungdomskulturen, bl.a. kåret til Norges mest populære band i NRKs publikumsavstemning. Og ble et slags ikon også i film og litteratur, som i Saabye-Christensens ´Beatles´. – Musikerne gikk videre i andre band, i ulike retninger i jazzen, med eksperimentering, osv. på 60tallet.
Boman vil spille opptak, også fra eget arbeid i denne perioden, bl.a. litt fra pågående bearbeiding av de tidligste opptak gjort på Club 7 i 1964: – ´fødselslyd´ av Public Enemies, slik at noe nå lar seg avspille, 58 år etter. Også fra Public-plater som bransjen møtte med boikott. Og annen musikk fra utviklingen videre, bl.a. med George Russell, og norske musikere.
Medlemmer av Oslo Jazz Circle har gratis inngang.
Oslo Jazz Circle har holdt på siden 1948. De siste årene har de holdt møtene sine hos oss. Her får du gjennom musikk og foredrag innblikk i jazzhistorien via engasjerte kuratorer. Åpent for alle!