Classic Album Sundays: Mahavishnu Orchestra ‘Birds of Fire’ og Billy Cobham – ‘Spectrum’ med Ken Scott

Audiofil albumlytt og samtale med produsent Ken Scott

  • 18 år. Dørene åpner kl. 18.00
  • 150
  • Kjøp billett her!

Victoria Nasjonal Jazzscene og lytteklubben Classic Album Sundays presenterer MAHAVISHNU ORCHESTRA ‘Birds of Fire’ (Columbia/CBS, 1972) + BILLY COBHAM ‘Spectrum’ (Atlantic, 1973)

Audiofil albumlytt og samtale med produsent Ken Scott og et eksklusivt videointervju med Billy Cobham


kl. 18.00 Dørene åpnes
kl. 19.00 Plateprat (Scott, Horne)
kl. 19.20 Albumlytt: ‘Birds of Fire’ (LP, spilletid 39:53)
kl. 20.00 Plateprat (Scott, Horne + Cobham)
kl. 20.20 Albumlytt: ‘Spectrum’ (LP, spilletid 37:23)
kl. 21.00 Q&A m/publikum

Vi møter to sentrale skikkelser fra fusionjazzens storhetstid tidlig på 70-tallet denne kvelden, produsent Ken Scott og trommis Billy Cobham.

Bli med Billy Cobhams overgang fra John McLaughlins eksplosive Mahavishnu Orchestra og bandets siste albumutgivelse ‘Birds of Fire’ før originalbesetningen gikk i oppløsning i 1972 og trommeslageren grep anledningen til å debutere som bandleder og året etter gi ut sin første soloplate – et av tidenes hyppigst (og, vil mange si, mest vellykket) samplede album; ‘Spectrum’.

KENNETH SCOTT
Produsent Ken Scott skrudde lyd for jazz-rock-fusion-prog-pionerer som Mahavishnu Orchestra, Stanley Clarke og Jeff Beck, og jobbet tett med Cobham gjennom flere år. Først på Birds of Fire, deretter på Cobhams egne soloplater, som Spectrum, Crosswinds, Total Eclipse og Shabazz.

WILLIAM EMANUEL COBHAM JR.
I forkant av jubileumskonserten for Spectrum på Jazzscenen tidligere i år tok vi en prat med den dynamiske, eksperimentelle trommeslageren selv. Cobham blir derfor med oss gjennom et forhåndsinnspilt intervju gjort eksklusivt for våre lytteklubbhoder.

Scott og Cobham forteller om samarbeidet og gir oss innsikt i hvordan to av jazzhistoriens viktigste plater ble til, om hvordan låtene ble utviklet, om innspillingene i henholdsvis CBS Studios og Electric Lady Studios i New York og det påfølgende etterarbeidet i Trident Studios i London.

Vi hører Mahavishnu Orchestras ‘Birds of Fire’ i sin helhet før vi peiler oss inn mot klassikeren ‘Spectrum’ og hører også dette 40-minutters albumet fra begynnelse til slutt på et lydanlegg i audiofil verdensklasse.

AUDIOMENY
For å bringe oss tettest mulig på John McLaughlin, Rick Laird, Jerry Goodman, Jan Hammer, Leland Sklar, Tommy Bolin, Ron Carter, Ray Barretto og de øvrige musikerne Billy Cobham spilte med i studio på de to platene har vi klekket ut audiomenyen i samarbeid med den norske høyttalerprodusenten NNNN og kabelprodusenten Midas Reference.

  • PLATESPILLER: Thorens TD 124 DD
  • TONEARM: Thorens TD 124
  • PICKUP: Thorens SPU 124 (Ortofon)
  • RIAA-TRINN: McIntosh MP100
  • SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
  • STRØMFORDELER: Isol-8
  • AKTIVE HØYTTALERE: NNNN Gage 30
  • AKTIVE SUB’ER: NNNN Devor 30