Oslo World: Øyunn (NO) + Madame Gandhi (US/IN)
God kryssning
- Torsdag 2. november 2017
- 21.00
- osloworld.no
- 18 år. Dørene åpner kl. 20.00
- 220/180
Trommer og åpenhet – Dobbeltkonsert med Øyunn og Madame Gandhi – Oslo World Festival
Siv Øyunn Kjenstad er blant Norges mest fremadstormende trommeslagere. Særlig setter vi i festivalen pris på at hun verdsetter de elleville polyrytmene som er fremtredende i vestafrikansk sabar og mbalax. Det understreker at Kjenstad er velsignet med ører for det ekstraordinære.
Vi er åpenbart ikke de eneste som synes det. Da hun var en 19 år gammel og vordende slagverksstudent, ble Kjenstad innlemmet i perkusjonsensemblet Batagraf, ledet av Jon Balke (som også opptrer under årets festival). I nyere tid har hun vært med i bandet til en annen norsk jazzlegende: Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz.
Etter å ha vokst seg ut av de formative jazzpop-prosjektene Ósk og Chili Vanilla, står Kjenstad nå støtt på egne bein. Under aliaset Øyunn – har hun skapt seg en sonisk lekegrind, der det blant annet er plass til hennes fascinasjon for vestafrikanske musikkformer.
Her veksler hun mellom komponert materiale og det rent improviserte; mellom det melodiske og det utfordrende. Øyunn er med andre ord et åpent landskap, men et hvor elver, daler og åser likevel følger et intuitivt mønster. Konserten under årets festival blir dermed, på sett og vis, den eneste av sitt slag.
Konserten med Øyunn under årets festival er et solo bestillingsverk.
Siv Øyunn Kjenstad – trommer, vokal, synth og elektronikk
Madame Gandhi (US/IN) – The Future is Female!
Kiran Gandhi – bedre kjent som Madame Gandhi – drømmer om en bedre verden. Det gjør jo strengt tatt de fleste av oss, men få går likevel like konkret og virkningsfullt til verks som den Los Angeles-baserte musikeren.
Hun bestemte seg nemlig for å bli trommeslager da hun fikk høre at det var et instrument jenter ikke var ment å spille; såpass har hun motbevist ved å hamre løs i backingbandet til M.I.A.. Slagverket spiller også en viktig rolle på Gandhis (i skrivende stund) eneste utgivelse, «Voices EP» (2016). Men som tittelen røper, er det stemmer – eller snarere kvinnelige stemmer – som utgjør selve hovedrollen.
I tillegg til å lage musikk, bruker hun sin mastergrad i business til å knuse tall for Spotify og Interscope Records, mens hun også har løpt maraton blødende – og triumferende! – for å sette fokus på hvor mye skam og stigma som fortsatt er knyttet til menstruasjon. Alt dette er drevet av målet hennes om å gjøre verden litt mer femininistisk.
«The Future is Female» synger hun, i kor med Tune-Yards’ vidunderlige Merrill Garbus, på «Voices EP». Det er en låt som i likhet med resten av skiva leker seg i veiskillet der hiphop møter elektropop.
Tekster: Kim Klev
Arrangører er Oslo World Festival, men jazzscenens sesongkort gjelder!