Oslo World: Electrocutango – arven etter Piazzolla

Jubilerende lidenskap

  • 18 år. Dørene åpner kl. 18.30
  • 265/210
  • Kjøp billett her!

Etter konserten blir det Milonga med Ina Eriksen – gratis inngang!    //
After the concert there will be milonga with dancer and tango enthusiast DJ Ina Eriksen!

Sjangerkryssende hyllest

Astor Piazzolla var en rebell som oppnådde det usannsynlige, eller uunngåelige. Han var så revolusjonerende at han etter hvert rakk å bli synonym med det han opponerte mot. Tango-sjangeren han ønsket å snu på hodet ble på et tidspunkt hans, til odel og eie. Siden den gang er Piazzollas posisjon blitt stående uavklart: Opprører og stamfar på én og samme tid.

Piazzolla fyller hundre år i år, og musikken hans er fremdeles brennbar, i mange tilfeller en outsider. At Sverre Indris Joner i samarbeid med NRK i mars klarte å invitere til en hundreårsdag, føltes dermed som en seier. Der kunne Joner slippe løs den store tango-lidenskapen, som i sin tid kom til uttrykk i Norges første rendyrkede tango-gruppe, Tango for 3, og som senere førte til det sjangeroverskridende prosjektet Electrocutango.

På Nasjonal jazzscene vil publikum oppleve improvisatorisk, groovebasert og elektronisk tango i et nytt repertoar fra bandets siste album, der bl.a. Joners datter Viktoria, med sin lyriske oper- sopran, tar eksperimentene i en ny retning. Stor inspirasjon blir også hentet fra Piazzolla-albumet Summit. Det var i sin tid et skjellsettende møte mellom den store tangokomponisten og barytonsaksofonist Gerry Mulligan.

John Pål Inderberg er, uten tvil, den største barytonsaksofonisten i norsk jazzhistorie. En humoristisk perfeksjonist som fremdeles ikke er utlært på instrumentet sitt. Når Joner og Inderberg spiller opp til dans, tør vi håpe på at tangoen nok en gang ikke er helt hva den pleide å være.

Arrangør er Oslo World, men NJS sesongkort gjelder likevel!

A genre-bending hommage

Astor Piazzolla was a musical rebel who managed to become synonymous with the genre he wished to oppose: He turned tango music on its head, and then tango music in many ways became Piazzolla. He became a rebel and a founding father at the same time.

In 2021, we celebrate his hundredth anniversary. Together with NRK, Sverre Indris Joner marked his birthday in march with a concert. Joner co-founded Norway’s first tango group, called Tango for 3, in the eighties and later on evolved his passion for the genre into the eclectic project Electrocutango.

On Nasjonal jazzscene, the audience will experience improvised, groove based and electronic tango from the band’s latest album, where Joner’s daughter Viktoria takes the music in a new direction with her lyrical opera soprano. They are also inspired by the Piazzolla album Summit, the landmark meeting between the tango composer and baritone saxophonist Gerry Mulligan.

John Pål Inderberg is, without a doubt, the biggest baritone saxophonist in Norwegian jazz history. He is a deeply humorous perfectionist still in search of ways of improving his playing. When Joner and Inderberg meet, we have every hope that the tango once again will not be what it used to be.