OJC: 80 deilige år med Blue Note Records

Jazzens moderne historie

  • 18 år. Dørene åpner kl. 18.30
  • Kr 100 for ikke-medlemmer
  • Billetter kjøpes i døren

To tyske emigranter flyktet fra Hitler til New York og etablerte jazzens kanskje sterkeste og tydeligste plateselskaper. I kveld gjør Johan Hauknes et dypdykk i Blue Notes historie og store og rikholdige katalog, det er fare for mye høy og god musikk!

Hauknes skriver: Etter at de ungdommelige tyske emigrantene og ivrige jazzlytterne Alfred Lion og Francis Wolf flyktet fra Hitlers Tyskland til New York i 1939, skulle de komme til å forandre den moderne jazzen i USA. I 1939 startet Alfred Lion et plateselskap, hvis arv i dag står som en bauta over den moderne amerikanske jazzen på 1950- og 1960-tallet.

Plateselskapet var Blue Note Records, og er et navn som skaper rykninger i jazzfoten til enhver som vet noe om jazzens moderne historie. Plateselskapets første innspilling skjedde i januar 1939, med pianistene Albert Ammonds og Meade «Lux» Lewis i studio. Selskapets første salgssuksess var en innspilling av «Summertime» i juni samme året med Sidney Bechet.

Men det var ikke revivalmusikk og Dixieland som kjennetegnet Blue Note de neste tiårene. Da LP-formatet kom på begynnelsen av 1950-tallet, lanserte Blue Note katalogserien «Modern jazz», med katalogummer 15XX, ble Blue Note raskt det sterkeste plateselskapet og tydeligste uttrykket for den jazzstilen som etter 1954 ble benevnt som «hard bop». De 100 katalognumrene ble utgitt mellom 1954 og 1959 og er en bred dokumentasjon på den musikalske utviklingen i New York i denne perioden.

1500-serien ble raskt videreført med samme navn i 4000-seriene, i alt 382 katalognumre ble produsert mellom 1959 og 1972. De ca. 450 utgivelsene i disse seriene utgjør basisen i de fleste jazzplatesamlinger over hele verden.

Denne kvelden vil vi gjøre et dypdykk i Blue Notes historie og store og rikholdige katalog. Advarsel: Det er fare for høy og mye god musikk!

Johan Hauknes er en engasjert jazzjournalist og jazzviter, lokalisert i Oslo. I mange år har han vært en markert stemme i omtalen av norsk og utenlandsk jazz i Skandinavia. Han er også en populær foredragsholder om den improviserte musikkens historie og mangefasetterte uttrykk. Hauknes vet hva han snakker om og viser jevnlig at han kan skille klint fra hvete i det nordiske web-tidsskriftet salt peanuts*.

Oslo Jazz Circle har holdt på siden 1948. De siste par årene har de holdt møtene sine hos oss. Her får du gjennom musikk og foredrag innblikk i jazzhistorien via engasjerte kuratorer. Åpent for alle!

Jazzscenens sesongkort gjelder på alle møtene hos oss!