Framtida i norsk jazz 2017

Du vil ha no nytt? Her!

  • 18 år. Dørene åpner kl. 18.00
  • Gratis!
  • Gratis!

The future of Norwegian jazz is now.

For snart hundre år siden oppsto de første norske jazzbandene. Siden den gang har norsk jazz for lengst vokst seg ut over landegrensene og inn i alle sjangere og undersjangere. Tradjazz, frijazz, jazzrock, souljazz – det er knapt en kombinasjon som ikke har blitt utforsket her på berget. Hvordan står det til med jazzen, egentlig? Har den framtida foran seg – eller begynner den å lukte litt rart? Møt tjuetre unge, fremadstormende musikere i fire band som spiller sløy, vakker, tøff, rå, elektrisk, akustisk, gammal og ny jazz som absolutt ikke lukter rart, når Midtnorsk, Sørnorsk og Østnorsk jazzsenter presenterer turneen Framtida i norsk jazz 2017!

Ensemble Eliassen er sofistikert klubbjazz med fjelljazzrusk i lomma
Master Oogway blander rocka gitarriff og frie elementer
I like to sleep er våken kraftjazz med trondhjemsk coolness
Zenos Mode beviser at hiphop + jazz = sant!

Mer om disse bandene følger her:

Ensemble Eliassen er et åttemannsband som kombinerer sofistikert klubbjazz med lyriske melodilinjer og fjelljazzrusk i lomma. Bandet fant sammen på “rytmisk” ved Universitetet i Kristiansand, og det er lett å høre at de har vokst opp med både Molværs Khmer og Wesseltofts NCOJ samtidig som de har lånt øre til jazzhistorien i både stort og smått format. Bandleder og trompetist Idar Eliassen Pedersen har med seg en finfin besetning hvor hvert instrument trer tydelig fram i elegante arrangementer.

Idar Eliassen Pedersen – trompet, Stine Djuve – fiolin, John Rune Jakobsen – saksofon, Svend Eivind Stakkeland – keys/orgel, Johannes Bramness Vaage – gitar, Ole Andreas Undhjem Hagelia – elektronikk/sampling, Kristoffer Hanssen – kontrabass, Marius Trøan Hansen – trommer
soundcloud.com/idar-eliassen-pedersen

Master Oogway er en hardtslående kvartett som kombinerer rocka riff med frie elementer. Bandet legger vekt på å formidle mektige melodilinjer med rom for spontanitet og høyenergiske utbrudd. Og til alle der ute som fryktet at gitarrocken var død: Master Oogway kan avkrefte dette stygge ryktet. Gitarrocken er slett ikke død, den har tvert i mot fått et nytt og bedre liv etter at den flyttet inn i kollektiv med nysgjerrige jazzstudenter.

Håvard Nordberg Funderud – gitar, Lauritz Skeidsvoll – saksofon, Karl Erik Horndalsveen – bass, Martin Mellem – trommer
soundcloud.com/master-oogway   www.youtube.com  Facebook: @master oogway

Trøndertrioen I like to sleep har definitivt holdt seg våkne på øving og konserter de siste par åra. De kombinerer kraftjazz med et overflødighetshorn av melodilinjer. Her buldrer trommeslageren i bånn i det ene partiet mens han holder tilbake og visper ut streiten i det neste. På toppen leker vibrafon og barytongitar fram linje på linje og lag på lag i elegante, røffe og coole låter. Hva er det de har i drikkevannet i Trondheim?

Amund Storløkken Åse – vibrafon, Nicolas Leirtrø – barytongitar, Øyvind Leite – trommer
soundcloud.com/iliketosleep  Facebook: @iliketosleepband

Zenos Mode er et Trondheimsbasert crew med rappere og jazzmusikere. Oktetten henter inspirasjon fra den førsokratiske filosofen Zenon fra Elea til rap-tekster om livets store spørsmål som ofte ikke har gode nok svar, og om menneskets tvetydige oppfatning av universet. Kombinert med en av de feteste blåserekkene nord for Sinsenkrysset og et heidundranes komp spiller Zenosianerne en god, gammal blandings av hip-hop og jazz på trøndersk (les: ujålete og hardbarka) vis.

Markus Mosgren – vokal, Malin Dahl Ødegård – vokal, Mona Krogstad – altsaksofon, Erlend Vangen Kongstorp – tenorsaksofon, Cecilie Grundt – tenorsaksofon, Øyvind Mathisen – trompet, Julian Haugland – kontrabass, Rino Sivathas – trommer
soundcloud.com/zenosmode  Facebook: @zenosmode

Turneen arrangeres av Midtnorsk, Sørnorsk og Østnorsk jazzsenter med tilskudd fra Norsk jazzforum/Frifond.