AVLYST! Classic Album Sundays: David Bowie – Ziggy Stardust

Ziggy lander på Victoria! Ken Scott snakker om Bowie.

  • 18 år. Dørene åpner kl. 18.00
  • 200
  • Avlyst!

Dette arrangementet er dessverre avlyst! Ken Scott har fått flyforbud og kan ikke dessverre ikke gjennomføre arrangementet i denne omgang. Vi håper å kunne få til dette en annen gang. Kjøpte billetter vil bli refundert. 

We’re sorry to inform that this event has been cancelled. Tickets will be refunded.

Lytteklubben Classic Album Sundays presenterer:
DAVID BOWIE ‘The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars’ (RCA, 1972) // Albumlytt og prat med produsent Ken Scott og lytteklubbvert Kent Horne // Victoria Nasjonal Jazzscene // mandag 08. mai kl. 19-21 // cc: 200,-

kl. 18.00 Dørene åpnes
kl. 19.00 Plateprat (Scott, Horne)
kl. 19.45 Albumlytt (LP, spilletid 37:04)
kl. 20.30 Prat m/publikum

Vi får besøk av den legendariske produsenten Ken Scott som forteller historiene rundt et av tidenes mest lovpriste skiver, David Bowies The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, og hører platen fra begynnelse til slutt på et høyfidelitets lydanlegg av ypperste audiofile sort.

Allerede før forgjengeren Hunky Dory ble sluppet på markedet, og før de rakk å få føling av hvordan platen ble mottatt, var David Bowie og Ken Scott i gang med sitt neste produksjonssamarbeid i Trident Studios i London. 25 år gamle David Robert Jones fra Brixton og hans bandkompiser i The Spiders From Mars hadde virkelig fått vist hva de kunne få ut av albumformatet med Hunky Dory, og hans posisjon som popkomponist og dramaturg, eller “actor” som han selv omtalte seg som, ble ikke akkurat mindre med The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars.

Til tross for albumets enorme popularitet og status i dag fikk det til å begynne med nokså variert mottagelse av kritikerne. For hva i all verden var dette for noe? En løst sammensatt rockeopera fra en androgyn, biseksuell, selvsentrert syrepoet med hybris og forvirring påført av psykedeliske substanser som sang om seg selv som «Starman»?

Ifølge Scott var Bowie tvert imot uhyre målrettet med hva han ville med musikken under innspillingene. Han hadde med seg i studio instrukser for hver låt, og nynnet fram gitarsoloene for Mick Ronson slik han så for seg at de måtte være for å fungere i glamdramaet rundt det utenomjordiske alter egoet Ziggy Stardust som platen handlet om – en rockehelt sendt for å redde jorden fra dens undergang.

Konseptet ble sydd i hop etter innspillingene – en potpurri av psykedelisk pop, progrock eller en slags symfonisk protopunk, med nok originale improviserte elementer til at vi kan rettferdiggjøre åstedet for kveldens lyttesesjon; Victoria Nasjonal Jazzscene.

AUDIOMENY:
– PLATESPILLER: Thorens TD 124 DD
– TONEARM: Thorens TD 124
– PICKUP: Thorens SPU 124 (Ortofon)
– RIAA-TRINN: McIntosh MP100
– SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
– STRØMFORDELER: Isol-8
– AKTIVE HØYTTALERE: Kii Three BXT System

Audiomenyen er komponert i samarbeid med Duet Audio.

KEN SCOTT
Det er 60 år siden Kenneth Scott som 16-åring fikk jobb som andretekniker, eller såkalt “Tape Operator”, i EMI Studios i London (i dag mer kjent som Abbey Road Studios), jobbet seg etterhvert opp til å bli lydingeniør og fikk skru lyd for en imponerende rekke artister utover 60-tallet, som Pink Floyd, Manfred Mann, Peter and Gordon, The Hollies, Elton John, Judy Garland, Cliff Richard, The Shadows og, ikke å forglemme, The Beatles. Han var særlig til stede på «White Album» og endel av soloprosjektene til guttene i bandet, som George Harrison’s «All Things Must Pass», og gjorde ferdig klassikeren «A Salty Dog» for Procol Harum før han flyttet over til Trident Studios i Soho der han var hyret inn for å jobbe med Bowie’s «The Man Who Sold the World».

Scott husker han syntes Bowie var bra, men tenkte samtidig i sitt stille sinn at det sannsynligvis ikke ville komme noe særlig mer ut av dette. Da David ba Ken produsere den nye skiva sammen med ham, og presenterte et knippe nye sanger han hadde laget, som ble til albumet Hunky Dory, ble Scott behørig imponert og skjønte med ett hva for en stor låtskriver Bowie hadde utviklet seg til å bli.

Vi ser frem til å høre Scotts førstehånds vitnesbyrd fra arbeidet med noen av det siste halve århundrets største musikere og artister, og i kveld med spesielt fokus på hans samarbeid med David Bowie på The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, ved siden av klassikere som Hunky Dory, Pin Ups og Aladdin Sane (og Lou Reeds klassiker Transformer, som de også jobbet sammen på).Meet a man who was there at the birth of Ziggy Stardust, legendary record producer Ken Scott, who joins local host Kent Horne of Classic Album Sundays on Monday 8th May at 7:00 pm CET at Victoria Nasjonale Jazzscene to discuss the making of the album that shot Bowie into inter-galactic fame.David Bowie was a musical and cultural phenomenon whose significance only seems to increase with every passing year. He rocketed to stardom 50 years ago, in the summer of 1972, with the release of the album The Rise and Fall of Ziggy Stardust and The Spiders from Mars. His appearance on Top of the Pops a month later, dressed as an alien rock star and performing ‘Starman’, was an event that changed many lives.Ken not only produced Bowie’s The Rise and Fall…, but also the preceding Hunky Dory and the following Aladdin Sane and Pin Ups. Furthermore he was one of the five main engineers for the Beatles, engineered for Elton John, and produced Mahavishnu Orchestra, Billy Cobham, Supertramp, Devo and Missing Persons.Ken’s conversation with Kent will be followed by playback of the album from beginning to end on a world class hi-fi system, including the Kii Three BXT System speakers, McIntosh MP100 phono preamplifier and a Thorens TD 124 DD turntable, and the chance to put your questions to one of the most important producers in rock history.