AVLYST! Classic Album Sundays: Billy Cobham – Spectrum

Vi varmer opp til «Spectrum»-konserten med legenden Ken Scott!

  • 18 år. Dørene åpner kl. 18.00
  • 200/150
  • Avlyst!

Dette arrangementet er dessverre avlyst! Ken Scott har fått flyforbud og kan ikke dessverre ikke gjennomføre arrangementet i denne omgang. Vi håper å kunne få til dette en annen gang. Kjøpte billetter vil bli refundert. 

We’re sorry to inform that this event has been cancelled. Tickets will be refunded.

Lytteklubben Classic Album Sundays presenterer:
BILLY COBHAM ‘SPECTRUM’ (RCA, 1973) // Albumlytt og prat med produsent Ken Scott og lytteklubbvert Kent Horne // Nasjonal Jazzscene // søndag 07. mai kl. 19-21 // cc: 200,- / 150,- hvis du har billett til Spectrum-konserten fredag 12. mai!

kl. 18.00 Dørene åpnes
kl. 19.00 Plateprat (Scott, Horne)
kl. 19.45 Albumlytt (LP, spilletid 37:23)
kl. 20.30 Prat m/publikum

Noen dager i forkant av jubileumskonserten for William Emanuel Cobham Jr.’s 50 år gamle solodebut Spectrum, får vi besøk av den legendariske produsenten Ken Scott, som jobbet tett med Cobham gjennom flere år og på en rekke fabelaktige utgivelser; i tillegg til produksjonsteknisk håndtering av jazz-rock-fusion-prog-pionerer som Mahavishnu Orchestra, Stanley Clarke og Jeff Beck, skrudde Scott lyd på Cobhams egne soloplater, som Spectrum, Crosswinds, Total Eclipse og Shabazz.

I kveld forteller Scott om samarbeidet med den dynamiske, eksperimentelle trommeslageren og gir oss innsikt i tilblivelsen av noen av jazzhistoriens viktigste plater før vi peiler oss inn mot klassikeren Spectrum spesielt, innspillingene i Electric Lady Studios i New York og det påfølgende etterarbeidet i Trident Studios i London, før platen havnet på spilleren hjemme hos deg og meg – og på topps på Billboards jazzalbumliste i 1973.

Mens snart 79 år gamle Cobham selv stiller med sitt Spectrum 50-band og spiller albumet «live» for en utsolgt Jazzscene fredag 12. mai, vil vi søndagen før få anledning til å høre ‘Spectrum’ i sin originale drakt på et lydanlegg i audiofil verdensklasse. Hifi-molekylistene i Duet Audio preparerer en audiomeny som bringer oss tett på Jan Hammer, Leland Sklar, Tommy Bolin, Ron Carter, Ray Barretto og de øvrige musikerne Billy Cobham hadde med seg i studio.

Etter praten med Scott demper vi lyset, lener oss tilbake, skrur opp volumet og hører albumet fra begynnelse til slutt før produsenten tar imot spørsmål og kommentarer fra salen.

AUDIOMENY:
– PLATESPILLER: Thorens TD 124 DD
– TONEARM: Thorens TD 124
– PICKUP: Thorens SPU 124 (Ortofon)
– RIAA-TRINN: McIntosh MP100
– SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
– STRØMFORDELER: Isol-8
– AKTIVE HØYTTALERE: Kii Three BXT System
Audiomenyen er komponert i samarbeid med Duet Audio.

KEN SCOTT
Det har gått 60 år siden Kenneth Scott som 16-åring fikk jobb som andretekniker, eller såkalt “Tape Operator”, i EMI Studios i London. Her, i det som i dag er bedre kjent som Abbey Road Studios, og etter hvert også i Trident Studios i London og flere av verdens mest kjente studioer fikk han fra midten av 60-tallet og utover jobbe tett med en imponerende rekke artister og fikk sette sitt preg på album vi stadig henter fram fra vår populærmusikkhistoriske kanon.

Foruten arbeidene nevnt innenfor jazzrockscenen finner vi blant annet Pink Floyd, David Bowie, Manfred Mann, Peter and Gordon, The Hollies, Elton John, Lou Reed, Duran Duran, Devo, Judy Garland, Supertramp, Joan Armatrading, Harry Nilsson, Procol Harum, Cliff Richard, The Shadows og ikke minst The Beatles, samt flere av deres soloprosjekter.