Trondheim jazzorkester & Signe Emmeluth

Physics and emotions – a revisiting of this year’s great success at Moldejazz!

Signe Emmeluth har blitt en betydelig kraft å regne med i norsk jazz. En kraft som man nesten kan føle fysisk på kroppen når hun drar til på hornet! Enten det er i front av Emmeluth’s Amoeba, solo eller i en av de utallige konstellasjonene hun deltar i, forsyner Emmeluth publikum med en stri strøm av original og kontrastfylt improvisert musikk. Den danskfødte saksofonisten var da også hovedoppslaget og på forsida av sommerutgaven til Jazznytt tidligere i år, og hun stod for den tradisjonsrike konserten med Trondheim jazzorkester under årets festival i Molde med verket “Physicality in/emotion”.

Bestillingskonserten med fjorårets Jazztipendiat-mottaker er jo en liten institusjon i seg selv og en gyllen anledning for fortsatt unge komponister å skrive musikk for stort orkester og budsjett. Selv om formatet ikke er så ulikt fra gang til gang, er disse konsertene likevel alltid like uventede, nye og friske – på samme måte som Trondheim jazzorkester alltid er det samme orkesteret, men også hver gang noe helt nytt! Signe Emmeluth har tøyd instrumenteringen, lagt til strykere og fått med seg dronningen av samtidsvokal, Maja Ratkje. “Physicality in/emotion” er en hyllest og utforsking av nettopp det fysiske i musikken: Lyden, arbeidet med kropp og instrument, energien som treffer lytteren – kort sagt: kraft!

Signe Emmeluth – saksofon, Maja S. K. Ratkje – vokal, Eira Bjørnstad Foss – fiolin, Marianne Baudouin Lie – cello, Amalie Dahl – saksofon, Henrik Munkeby Nørstebø – trombone, Joakim Rainer Petersen – tangenter, Jonas Krøvel – bass, Karl Bjorå – gitar, Magnus Skavhaug Nergaard – bass, Tor Haugerud – trommer, Tor Brevik – lyd, Phillip Isaksen – lys

Foto: Juliane-Schütz