Oslo World: Lil Halima

A unique pop sensibility from a very interesting young multi performer

Selv om verden for øyeblikket er et vanskelig sted å jobbe som musiker, er Lil Halima inne i en god stim. I vår slapp hun singelen “Glue”, og i sommer fulgte hun opp med den disco-inspirerte låta “Friends”, som begge fikk varm mottakelse i både innland og utland. Det er en jevn og progressiv rytme i det kunstneriske arbeidet hennes som har vedvart helt siden hun ble oppdaget av Universal Music gjennom Instagram, der hun delte små snutter av egne låter og diverse covere for en håndfull år siden. Etter at debutalbumet love songs for bad lovers ble mottatt med begeistring i 2018, slapp hun EPene for the bright days og for the dark days, før hun avsluttet et 2019 som også ble preget av en vellykket Europaturné med mixtapen brown girl diary. Underveis blir det bare tydeligere og tydeligere at man er vitne til et glupsk, altoppslukende kunstnerskap, som også for eksempel griper inn i visuelle uttrykk.

Lillian Halima Anderssens lidenskap for musikk har fulgt henne hele livet. Faren, som flyttet fra Kenya til Bardu i 1995 introduserte henne for kenyansk musikk og amerikansk hip hop, Stevie Wonder, 2Pac og Aaliyah. Selv lyttet hun til artister som SZA, Noname, Erykah Badu og FKA Twigs gjennom ungdommen. Denne musikalske balasten, samt Lil Halimas fløyelsmyke stemme og smarte tekster, er hjørnesteiner i en allsidig musikalitet, eller som MTV sa det, etter platedebuten i 2018, “en unik estetikk for sin alder”.

Lil Halima kan finne på å lengte hjem til stillheten på hjemstedet, Bardu og har selv sagt at hadde det ikke vært for at hun kjedet seg så mye der, hadde hun aldri utviklet så mange talenter. Hun spiller piano og fiolin, skriver låter, produserer, samarbeider med folk, og jobber med malerier og skulpturer. Det er alltid noe å henge fingrene i. Da hun var yngre var hun leder i Bardu AUF og aktiv i organisasjoner som NOAH og Amnesty. På spørsmål om hun er ferdig med å redde verden, svarer hun tvert nei. “Jeg bare tenker at jeg skal lage en plattform som gjør at jeg har enda større sjanse til å endre den. Jo flere folk som hører, jo lettere er det å spre en mening”.

Akkurat for øyeblikket kan man ikke nå så mange av gangen i egen person, og når hun gjester Oslo World, 30. oktober, foran et intimt publikum på Nasjonal Jazzscene, er det den første konserten hun gjør siden Parkteatret i januar 2020. Det blir en stor opplevelse, for de få som får plass, så her gjelder det å sikre seg billetter fort.

Arrangør er Oslo World, likevel gjelder NJS’ sesongkort, husk å reservere plass!