Bergen Big Band – release!

Endelig på Oslotour, med Knut Kristiansens musikk i bagasjen!

  • 18 år. Dørene åpner kl. 20.00
  • 200/150
  • Kjøp billett her!

BBB er sterkt tilbake med et splitter nytt album og slippekonsertturné for Kuria Suite

I 1990 ble Knut Kristiansen engasjert i å dokumentere musikken til Kuria-folket, som holder til i Nyanza, Kenya. Da han i 2011 ble spurt om å skrive et bestillingsverk for Bergen Big Band til Vossa Jazz, valgte han å bruke denne musikken som ble Kuria Suite. Endelig er stykket innspilt og i anledning plateslipp får vi en unik sjanse til å oppleve den spennende musikken i levende live!

At Knut Kristiansen går for å være en av de fremste tolkare av Monk i Europa er en vesentlig, men ikke utfyllende del av historien om han – underveis har han lagt grunnlaget for et yrende jazzliv i Bergen, starta storband og vært (og stadig er!) en vesentlig formidler av afrikansk og latinamerikansk musikk. Han vant Buddyprisen i 1983 og Vossajazzprisen i 1990.

Bergen Big Band (BBB) ble startet i 1991 som en videreføring av Bergen Band, og har som målsetning å være blant de beste og viktigste storbanda både nasjonalt og internasjonalt.

Besetning:
Knut Kristiansen – piano/rhodes/synth, Lars Storck – perkusjon, Ivar Kolve – vibrafon/marimba, Ole Thomsen – gitar, Magne Thormodsæter – bass, Frank Jakobsen – perkusjon, Ivar Thormodsæter – trommer Sax/treblås: Jan Kåre Hystad – alt, Bjørn Strand – alt, Ole Jacob Hystad – tenor, Elisabeth Lid Trøen – tenor, Michael Barnes – baryton Tromboner: Sindre Dalhaug, Øyvind Hage, Håvard Funderud, Kjell Erik Husom Trompet: Are Ovesen, Hans Marius Andersen, Tancred H. Husø, Robin Miles Kock

Magne Thormodsæter, bassist og musikalsk leder for Bergen Big Band i tospann med Dag Arnesen, har dette å si om Knut Kristiansen og det forestående prosjektet:

Nok en gang skal vi få gleden av å jobbe med en av de mest kunnskapsrike jazzforskerne Norge har å by på, Knut Kristiansen. Da jeg var ung og nyutdannet tok han meg under vingene og tok meg med i kvartetten sin der hovedfokuset var på Thelonius Monks vidunderlige og bisarre musikalske univers. Kristiansen har i en mannsalder vært en foregangsmusiker mht å gå i dybden på det man har bestemt seg for å sjekke ut, og han har som min mentor vært helt avgjørende for min musikalske utvikling. Vi gjorde for mange år siden et prosjekt med Cubansk musikk på Nattjazz, og altså for to år siden på Vossajazz, Kuriaprosjektet. Nå har vi endelig fått muligheten for å jobbe med Knut igjen, og vi gleder oss stort!

Under filmen om innspillingen av originalmusikken til Knut Kristiansen, finner dere et intervju med han.

Knut Kristiansen om Kuria Suite

Når du ble spurt av BBB til å skrive musikk, hvorfor valgte du å trekke frem igjen og la deg inspirere av Kuria-musikken?

Det var igrunnen Olav (Dale) som brakte inn dette med et afrikansk utgangspunkt. Da vi første gang snakket sammen om et mulig bestillingsverk til BBB, var det han som brakte på bane at det i 2012 ville være 30 år siden Gambian-Norwegian Friendship-konserten. Når «Afrika-kortet» først var spilt, tok det ikke lang tid for meg å bestemme meg for denne musikken som jeg har et meget personlig forhold til.

En annen side av dette er at Kuria-folkets musikk er tradisjonell og «gammeldags» i kulturhistorisk sammenheng, og at jeg kom til å se dette som en særlig utfordring. Å føre musikk fra et før-industrielt/pre-urbant bondesamfunn inn i moderniteten synes jeg er viktig. Dette er en del av alle menneskers musikalske arv som ikke bør gå i glemmeboken.

Kuria-prosjektet fra 1990, som grunnmaterialet stammer fra, ble nettopp startet som et bevaringstiltak siden denne spesielle kulturen var i ferd med å forsvinne allerde da. I dag er dessverre Kuria’enes kultur ennå mer truet. Det er mitt håp at BBB-utgivelsen, sammen med en del andre tiltak som settes i verk i disse dager, vil kunne bidra til en gjenoppblomsting og en vilje til fortsatt å bevare denne arven, både for Kuria-folket selv og for resten av verden.

Kan du med egne ord beskrive musikken i Kuria-Suite?

Kuria Suite står på flere bein.

For det første er den musikalske innpakningen preget av min livslange begeistring for Duke Ellington og hans spesielle storband-lyd. Jeg har latt meg påvirke av Ellingtons suiter og av hans tidlige «jungle»-musikk.

For det annet har jeg prøvd å balansere afrikanske rytmer og stilarter med jazzrytmikk og jazzutrykk på en organisk måte.

Og for det tredje, og aller viktigst, så har vi de originale temaene og rytmiske motivene fra Kuria-folkets musikk, som er selve grunnmaterialet i det hele.

Det fjerde og også meget viktige elementet er jo dette spesielle orkesteret. Bergen Big Band er fullt av musikere som virkelig kan blande individualitet og kollektivt spill på en måte som passer som hånd i hanske med konseptet i Kuria Suite. Det er både en ære og en stor utfordring å få musikken sin utført av en slik flott gjeng.

https:/.spotify.com/?uri=spotify:album:6EIcWgVKV6H66kPtpU81kX