Oslo World: Bixiga 70

En bemerkelsesverdig, og gledelig, ting å feste seg ved i dagens musikkliv er at det folksomme ensemblet – storbandet, om du vil – på ingen måte er dødt, trass i en ugjestmild musikkøkonomi. Lite er morsommere, om man dyrker improvisert og rytmisk musikk av den sosiale sorten, enn å være en stor gjeng, både på og foran scenen.

Brasilianske Bixiga 70 er oppkalt etter et sted og et band, som til sammen peker mot to hovedingredienser i ensemblets mangslungne musikk: Bixiga, distriktet i hjembyen São Paulo der de oppsto, representerer den brasilianske musikkarven de forvalter. Tallet har de lånt fra Fela Kutis legendariske band Africa ‘70, og det står her for afrobeatens enorme mulighetsrom, som bandet utfolder seg i. Bixiga 70 består av en strålende og stor rytmeseksjon, en frodig keyboardpark og en tight hornseksjon med solister som virkelig har noe på hjertet.

Høsten 2018 slipper bandet sitt etterlengtede fjerde album på selskapet Glitterbeat (Bombino, Jon Hassell, King Ayisoba), like før de gjester Oslo World. De siste syv årene har de turnert verden over, albumene deres har vært gjengangere på årsbestelister i både hjemland og utland og de har delt scene med afrobeat-legender som Tony Allen og Seun Kuti.

Bixiga 70s musikk er like fengende som den er banebrytende. De er et moderne band som lener seg på tradisjoner hvor det er vanskelig å få til det ene uten å også være det andre.

Arrangør er Oslo World, men sesongkortet gjelder likevel!

—–

A groundbreaking and catchy brazilian big band

A curious, but welcomed development in today’s music scene is that the large ensemble by no means is obsolete, in spite of obvious economical obstacles. Few things are more satisfying – if you are a lover of improvised, rhythmical and social music, than to be a crowd, both on and off stage.

Bixiga 70, is named after a place and a band, pointing to the two most important touchstones in their sound. Bixiga is where they come from, a district in their hometown São Paulo, and points to their deep love of brazilian music. The number is borrowed from Fela Kutis legendary Africa ‘70 and points to the endless possibilities in afrobeat music. The band consist of a large, stellar rhythm section, a vast keyboard park and a tight horn section made up of solo players with a story to tell.

This autumn Bixiga 70 will release their highly anticipated fourth album on Glitterbeat (Bombino, Jon Hassell, King Ayisoba), a few weeks before they visit Oslo World. The last seven years they have toured the world, while their albums have appeared on several “best of”-lists, both within and outside of Brazil. They have shared the stage with afrobeat legends like Tony Allen and Seun Kuti.

The music of Bixiga 70 is catchy and groundbreaking in equal amounts. A modern band steeped in traditions where you can’t have one without the other.